Maart 2019

Hé leuk dat je weer leest wat we allemaal in groep 4 aan het doen zijn.

We hebben met wereldoriëntatie gewerkt aan het thema: op wereldreis en zijn nu begonnen met het thema: de ruimte. Lees je mee met wat we gedaan hebben of waar we nog mee bezig zijn?

Thema: Op wereldreis

We gaan een wereldreis maken met aardrijkskunde. We gaan langs drie gebieden. De woestijn, de jungle en de noordpool. De eerste stop is de woestijn. Samen hebben we onderzocht wat handig is om mee te nemen naar de woestijn. De kinderen hebben de reiskoffer gevuld met handige spullen voor onze reis. Je kunt het beste reizen met een auto of kameel. We hebben geleerd dat het zand van de woestijn heel erg warm is. Soms is het er wel twee keer zo warm als bij ons in de zomer. Daarom is het goed om lange kleding, hoge schoenen en een pet te dragen voor de zon. Ook is zonnebrand en water heel erg belangrijk! In de woestijn zijn bijna geen planten en bomen, daar is het veel te droog voor. Je zou het bijna niet denken maar ’s nachts is het heel erg koud in de woestijn. Op naar de volgende stop: de jungle!

We zijn aangekomen in de jungle. Het is hier vochtig en warm en alle bomen staan dichtbij elkaar. We hebben gekeken, geroken en geluisterd naar geluiden. In de jungle leven heel veel planten en dieren. Voor onze volgende plek moeten we ons warm aankleden… We gaan naar de Noordpool. Brrr.

De Noordpool brrr, wat is het hier koud. Er leven dieren op en onder het ijs. Door hun vacht kunnen ze overleven in de koude temperaturen. In het poolgebied is het zo koud dat er niets kan groeien, dus ook geen groente en fruit. Daarom eten de mensen heel veel vlees en vis, wat dat is er wel.

 Thema: De Ruimte

Zonnestelsel maken

De kinderen hebben een zonnestelsel gemaakt. Eerst hebben we kennis gemaakt met de planeten die in ons zonnestelsel zitten. Ik ben uitgegaan van de Zon, Mercurius, Venus, Aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus. De kinderen hebben alleen of in tweetallen een planeet of de zon gemaakt. We hebben gekeken naar de grote en hoe de planeet eruit ziet qua kleuren. Daarna hebben we ze opgehangen en hebben de kinderen de naam van hun planeet op een bordje eronder geschreven. Groep 4 heeft als extra opdracht nog informatie opgezocht van de planeet en dit erbij gehangen.

Memory

De kinderen van groep 4 hebben als extra taak op hun takenkaart de mogelijkheid om een memory te maken over de ruimte. Ze maken gebruik van de informatie die ze hebben gekregen tijdens de lessen wereldoriëntatie en de informatie die ze lezen in de informatieboeken.

Wat leren we nog verder..

We gaan bij het thema: de Ruimte nog meer leren over het heelal, rakketten en astronauten.


Januari 2019

Zo herfst, sinterklaas, project en kerst zijn weer achter de rug. Groep 4 gaat met een frisse start het nieuwe jaar in. Maar eerst nog even terugblikken op de afgelopen periode: Wat hebben we allemaal gedaan?

TAKENKAART – ‘s ochtends als de kinderen binnen komen starten ze met hun eigen takenkaart. Hier staan verschillende dingen op die de kinderen kunnen doen. Deze week staat er automatiseren, woordenschat, werkpakket spelling, rekenwerkbladen en het lezen van een Donald duck op. De takenkaart verschilt per kind en per week. De kinderen starten elke dag fanatiek en zijn erg gemotiveerd!

APPELMOES – de kinderen werken met lijn 3 aan het thema BOOM. We hebben kastanjes gezocht bij de kastanjeboom en dit keer waren de appels van de appelboom aan de beurt. Eerst zelf de appels schillen, dan het klokhuis eruit en in stukjes snijden, alles in de pan en koken maar. Even wachten smullen!

KINDERBOEKENWEEK – In de klas hebben we brieven geschreven. Niet zomaar brieven maar brieven naar kinderen op een andere school. Een school in Amersfoort die we eigenlijk helemaal niet kennen. We hebben ons voorgesteld en vragen gesteld aan de kinderen. Nu hopen op een brieven terug en misschien wel penvrienden! Ook zijn de kinderen gestart met het maken van een vriendschapsarmband en een vriendschapsslinger. Het is een extra opdracht op hun takenkaart en ze zijn er heerlijk mee gestart!

VAKKEN VULLEN – eigenlijk hetzelfde als het spelletje kamertje verhuur, alleen dan met dobbelstenen. Twee dobbelstenen gooien de kinderen, ze tellen de getallen bij elkaar op en mogen dan een lijntje trekken bij het getal dat er uitkomt. Is bij het getal alle lijntjes ingekleurd dan mogen ze het hokje inkleuren.

PROJECTWEEK – We zijn gestart met het nieuwe project over familie. Alle kinderen hadden een familie of gezinsfoto mee. Met elkaar gingen we kijken wat voor familieleden we zagen op de foto’s.

HARDOP LEZEN – hardop lezen is erg belangrijk. Als de kinderen te snel ‘stil’ gaan lezen kunnen ze woorden fout lezen. Deze woorden kunnen niet gecorrigeerd worden. Daarom laat ik de kinderen in tweetallen lezen. Samen lezen is leuker en ze kunnen elkaar helpen en verbeteren.

KERSTPROJECT – als je met de hele school samen op weg bent naar kerst. Hoe mooi is dat!

Op weg naar een mooi 2019 met nieuwe avonturen en nieuwe dingen om te leren.


september 2018

In groep 4 zijn we met 13 kinderen, 1 juf, en nieuwe tablets, een gezellig maar hard werkende klas. We werken in de ochtend vaak op onze tablets aan rekenen, taal en spelling. Door het werken op de tablets kunnen we na de instructie al snel verder werken op ons eigen niveau. Naast het werken op de tablets lezen we ook vaak, meestal in een spannend boek of leesbladen maar af en toe een Donald Duckje daar houden de meesten ook wel van.

Om ervoor te zorgen dat we goed met elkaar omgaan, iedereen het fijn heeft in de klas en we elkaar kunnen vertrouwen hebben we elke week kwink.

Daarnaast werken we elke dag aan onze relatie met God door te zingen voor Hem, te bidden en te luisteren naar de verhalen uit de Bijbel.

‘s Middags delen we onze juf met groep 3, maar dat is helemaal geen probleem. We werken veel samen of zijn zelf aan het werk op de computer. Ook maken we mooie kunstwerken die je kunt terug vinden in de klas.