Januari 2019

Zo herfst, sinterklaas, project en kerst zijn weer achter de rug. Groep 4 gaat met een frisse start het nieuwe jaar in. Maar eerst nog even terugblikken op de afgelopen periode: Wat hebben we allemaal gedaan?

TAKENKAART – ‘s ochtends als de kinderen binnen komen starten ze met hun eigen takenkaart. Hier staan verschillende dingen op die de kinderen kunnen doen. Deze week staat er automatiseren, woordenschat, werkpakket spelling, rekenwerkbladen en het lezen van een Donald duck op. De takenkaart verschilt per kind en per week. De kinderen starten elke dag fanatiek en zijn erg gemotiveerd!

APPELMOES – de kinderen werken met lijn 3 aan het thema BOOM. We hebben kastanjes gezocht bij de kastanjeboom en dit keer waren de appels van de appelboom aan de beurt. Eerst zelf de appels schillen, dan het klokhuis eruit en in stukjes snijden, alles in de pan en koken maar. Even wachten smullen!

KINDERBOEKENWEEK – In de klas hebben we brieven geschreven. Niet zomaar brieven maar brieven naar kinderen op een andere school. Een school in Amersfoort die we eigenlijk helemaal niet kennen. We hebben ons voorgesteld en vragen gesteld aan de kinderen. Nu hopen op een brieven terug en misschien wel penvrienden! Ook zijn de kinderen gestart met het maken van een vriendschapsarmband en een vriendschapsslinger. Het is een extra opdracht op hun takenkaart en ze zijn er heerlijk mee gestart!

VAKKEN VULLEN – eigenlijk hetzelfde als het spelletje kamertje verhuur, alleen dan met dobbelstenen. Twee dobbelstenen gooien de kinderen, ze tellen de getallen bij elkaar op en mogen dan een lijntje trekken bij het getal dat er uitkomt. Is bij het getal alle lijntjes ingekleurd dan mogen ze het hokje inkleuren.

PROJECTWEEK – We zijn gestart met het nieuwe project over familie. Alle kinderen hadden een familie of gezinsfoto mee. Met elkaar gingen we kijken wat voor familieleden we zagen op de foto’s.

HARDOP LEZEN – hardop lezen is erg belangrijk. Als de kinderen te snel ‘stil’ gaan lezen kunnen ze woorden fout lezen. Deze woorden kunnen niet gecorrigeerd worden. Daarom laat ik de kinderen in tweetallen lezen. Samen lezen is leuker en ze kunnen elkaar helpen en verbeteren.

KERSTPROJECT – als je met de hele school samen op weg bent naar kerst. Hoe mooi is dat!

Op weg naar een mooi 2019 met nieuwe avonturen en nieuwe dingen om te leren.


september 2018

In groep 4 zijn we met 13 kinderen, 1 juf, en nieuwe tablets, een gezellig maar hard werkende klas. We werken in de ochtend vaak op onze tablets aan rekenen, taal en spelling. Door het werken op de tablets kunnen we na de instructie al snel verder werken op ons eigen niveau. Naast het werken op de tablets lezen we ook vaak, meestal in een spannend boek of leesbladen maar af en toe een Donald Duckje daar houden de meesten ook wel van.

Om ervoor te zorgen dat we goed met elkaar omgaan, iedereen het fijn heeft in de klas en we elkaar kunnen vertrouwen hebben we elke week kwink.

Daarnaast werken we elke dag aan onze relatie met God door te zingen voor Hem, te bidden en te luisteren naar de verhalen uit de Bijbel.

‘s Middags delen we onze juf met groep 3, maar dat is helemaal geen probleem. We werken veel samen of zijn zelf aan het werk op de computer. Ook maken we mooie kunstwerken die je kunt terug vinden in de klas.